Factori care influențează prognoza:

  • Vârsta la diagnostic și la intervenție: Diagnosticul și intervenția timpurie (înainte de vârsta de 3 ani) sunt asociate cu o prognoză mai bună.
  • Nivelul de funcționare cognitivă (IQ): Copiii cu TSA cu IQ mai ridicat au, în general, o capacitate mai bună de adaptare.
  • Dezvoltarea limbajului: Dezvoltarea vorbirii până la vârsta de 5 ani este un predictor bun pentru o evoluție pozitivă.
  • Accesul la terapii specializate: Intervenții precum terapia ABA (analiză comportamentală aplicată), logopedie, terapie ocupațională pot îmbunătăți semnificativ abilitățile sociale și cognitive.

 

Evoluție posibilă:

  • TSA cu funcționare înaltă (ex. fostul Asperger): Mulți pot duce o viață independentă, pot avea cariere și relații funcționale, deși pot rămâne unele dificultăți în comunicarea socială.
  • TSA sever: Poate fi nevoie de sprijin pe termen lung, iar unele persoane pot avea dificultăți semnificative în comunicare, autonomie și integrare socială.
  • Remisie parțială sau completă: În cazuri rare și cu intervenție intensă, unele persoane pot să nu mai îndeplinească criteriile de diagnostic la maturitate, dar pot persista dificultăți subtile.

Sindroamele comorbide – cele mai frecvente și impactul asupra prognozei:

Persoanele cu autism au adesea una sau mai multe comorbidități, care pot influența considerabil evoluția.

 

Cele mai frecvente comorbidități:

  1. Tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD)
    • Apare la 30–80% dintre copiii cu autism.
    • Poate agrava dificultățile de autoreglare, atenție și învățare.
  2. Tulburări de anxietate (fobii, anxietate socială, tulburare obsesiv-compulsivă)
    • Foarte frecvente, afectând până la 40-50% dintre persoane.
    • Pot limita participarea la școală/muncă și interacțiunile sociale.
  3. Tulburări de somn
    • Afectează până la 80% dintre copiii cu autism.
    • Privarea de somn afectează negativ dezvoltarea cognitivă și comportamentul.
  4. Epilepsie
    • Prevalență de 5–30%.
    • Asociată cu un prognostic mai rezervat, în special dacă debutul este timpuriu.
  5. Tulburări de învățare (dislexie, discalculie etc.)
    • Pot îngreuna procesul educațional și adaptarea școlară.
  6. Tulburări de dispoziție (depresie, bipolaritate)
    • Apar frecvent la adolescenți și adulți cu autism.

 

Surse

American Psychiatric AssociationDiagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition (DSM-5, 2013)

Centers for Disease Control and Prevention (CDC), USA – Autism Spectrum Disorder

– World Health Organization (WHO) – ICD-11 Classification

National Institute for Health and Care Excellence (NICE) – UK

– Simonoff, E. et al. (2008). Psychiatric disorders in children with autism spectrum disorders: Prevalence, comorbidity, and associated factors. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 47(8), 921–929.