Factori care influențează prognoza:
- Vârsta la diagnostic și la intervenție: Diagnosticul și intervenția timpurie (înainte de vârsta de 3 ani) sunt asociate cu o prognoză mai bună.
- Nivelul de funcționare cognitivă (IQ): Copiii cu TSA cu IQ mai ridicat au, în general, o capacitate mai bună de adaptare.
- Dezvoltarea limbajului: Dezvoltarea vorbirii până la vârsta de 5 ani este un predictor bun pentru o evoluție pozitivă.
- Accesul la terapii specializate: Intervenții precum terapia ABA (analiză comportamentală aplicată), logopedie, terapie ocupațională pot îmbunătăți semnificativ abilitățile sociale și cognitive.
Evoluție posibilă:
- TSA cu funcționare înaltă (ex. fostul Asperger): Mulți pot duce o viață independentă, pot avea cariere și relații funcționale, deși pot rămâne unele dificultăți în comunicarea socială.
- TSA sever: Poate fi nevoie de sprijin pe termen lung, iar unele persoane pot avea dificultăți semnificative în comunicare, autonomie și integrare socială.
- Remisie parțială sau completă: În cazuri rare și cu intervenție intensă, unele persoane pot să nu mai îndeplinească criteriile de diagnostic la maturitate, dar pot persista dificultăți subtile.
Sindroamele comorbide – cele mai frecvente și impactul asupra prognozei:
Persoanele cu autism au adesea una sau mai multe comorbidități, care pot influența considerabil evoluția.
Cele mai frecvente comorbidități:
- Tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD)
- Apare la 30–80% dintre copiii cu autism.
- Poate agrava dificultățile de autoreglare, atenție și învățare.
- Tulburări de anxietate (fobii, anxietate socială, tulburare obsesiv-compulsivă)
- Foarte frecvente, afectând până la 40-50% dintre persoane.
- Pot limita participarea la școală/muncă și interacțiunile sociale.
- Tulburări de somn
- Afectează până la 80% dintre copiii cu autism.
- Privarea de somn afectează negativ dezvoltarea cognitivă și comportamentul.
- Epilepsie
- Prevalență de 5–30%.
- Asociată cu un prognostic mai rezervat, în special dacă debutul este timpuriu.
- Tulburări de învățare (dislexie, discalculie etc.)
- Pot îngreuna procesul educațional și adaptarea școlară.
- Tulburări de dispoziție (depresie, bipolaritate)
- Apar frecvent la adolescenți și adulți cu autism.
Surse
– American Psychiatric Association – Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition (DSM-5, 2013)
– Centers for Disease Control and Prevention (CDC), USA – Autism Spectrum Disorder
– World Health Organization (WHO) – ICD-11 Classification
– National Institute for Health and Care Excellence (NICE) – UK
– Simonoff, E. et al. (2008). Psychiatric disorders in children with autism spectrum disorders: Prevalence, comorbidity, and associated factors. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 47(8), 921–929.